KPiR, czyli Księga Przychodów i Rozchodów, stanowi najprostszą metodę ewidencji księgowej. Mimo tego, prowadzenie takiej dokumentacji wymaga wiedzy z zakresu rachunkowości i prawa podatkowego. Konieczna jest także bieżąca ewidencja faktur, rachunków i innych dokumentów. Wszystko to sprawia, że wiele firm decyduje się na współpracę z biurem obsługi księgowej i powierzenie uzupełniania KPiR specjalistom.
Co jeszcze warto wiedzieć na temat? Jakie wsparcie w tym zakresie zapewnia AW Księgowość – kancelaria usług księgowych ze Swarzędza?
KPiR – kiedy stosowana jest taka ewidencja?
Już na początku warto zaznaczyć, że nie każda firma może korzystać z omawianej formy rozliczeń z fiskusem. Prowadzenie KPiR możliwe jest po spełnieniu określonych warunków, są to:
- Wybór formy opodatkowania dochodów według skali podatkowej (12% lub 32%) lub podatku liniowego (stawka 19%).
- Prowadzenie działalności w jednej z dopuszczalnych form: jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna osób fizycznych, spółka jawna osób fizycznych, spółka partnerska lub przedsiębiorstwo w spadku.
- Przychody netto (bez VAT) działalności lub spółki, za rok poprzedni, nie mogą być wyższe niż 2,5 mln euro.
KPiR – najważniejsze informacje
KPiR, w formie papierowej lub elektronicznej, powinna zostać założona na pierwszy dzień każdego roku podatkowego lub na pierwszy dzień prowadzenia działalności. Podstawę umożliwiającą prawidłowe uzupełnianie KPiR stanowią rachunki, faktury, dokumenty celne oraz inne dokumenty potwierdzające przeprowadzenie operacji gospodarczych.
Księga zawiera 17 rozdziałów, które muszą być uzupełniane zgodnie z wytycznymi znajdującymi się w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wśród zamieszczanych w KPiR informacji znajdują się:
- numery faktur i innych dokumentów,
- dane kontrahentów,
- przychody ze sprzedaży oraz inne rodzaje przychodów,
- informacje na temat zakupu materiałów i towarów handlowych,
- wynagrodzenie brutto wypłacane pracownikom,
- inne koszty, np. rachunki za energię, składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe,
- koszty działalności badawczo-rozwojowej,
- pozostałe koszty.
Przychody i rozchody muszą być w prawidłowy sposób zsumowane i również zapisane w odpowiednich kolumnach.
KPiR – obsługa i pomoc w AW Księgowość
Prowadzenie KPiR wymaga wiedzy, regularności, a także czasu i zasobów. Wiele firm decyduje się na przekazanie tego zadania specjalistom.
KPiR Swarzędz? Biuro Rachunkowe AW Audyt zapewnia wsparcie w wielu obszarach związanych z księgowością, także w prowadzeniu KPiR. Specjaliści zadbają o prawidłowe uzupełnienie każdego rozdziału księgi, weryfikację dokumentacji, sprawy kadrowe, złożenie w urzędzie skarbowym deklaracji podatku dochodowego i wiele innych spraw. Biuro od lat wspiera firmy o różnej wielkości i profilu działania.
Podsumowanie
KPiR, czyli Księga Przychodów i Rozchodów, to dokument zawierający informacje na temat transakcji gospodarczych przeprowadzonych w danej firmie. Mowa tutaj zarówno o wynagrodzeniach dla pracowników, jak i kosztach związanych z zakupem różnego rodzaju materiałów czy opłatach za energię. KPiR musi być uzupełniana według ustalonego wzoru i z największą starannością.
Materiał promocyjny.